حضرت علی (ع): ارزش هرکس به قدر همت اوست. روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت  

 بسم الله الرحمن الرحیم

به مناسبت آغاز سال تحصیلی و همزمانی آن با ایام محرم و صفر مشتاقم سخنی با دانشجویان عزیز داشته باشم. بنا به فرمایشات رهبر فقید و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) مقدرات این مملکت دست شما دانشگاهیان است و دانشگاه سرنوشت یک مملکت را باید تعیین نماید.

امام حسین(ع) با عمل خود به ما آموخت که در راه حفظ دین و اخلاق نباید از هیچ گونه فداکاری و نثاری دریغ نماییم، آن حضرت الگویی بارز از زندگی همراه با آزادگی در اختیارمان قرار داد و همواره جمله موتُ فی عزِّ خیرِّ مِن حیاةٍ فی ذُلٍّ(یعنی مرگ با عزت بهتر از زندگی ذلیلانه است) را بر زبان جاری می ساخت. مکتب عاشورا به نوعی مدرسه عشق است و درس عاشورا، درس کنترل قوای نفسانی، حفظ شرافت انسانی، رسیدن به کمال و تمایز و تشخیص فضیلت و رذیلت اخلاقی است و ما دانشگاهیان از متعلمین این مدرسه ی سراسر آزادگی و دینداری همراه با آگاهی هستیم. همانگونه که از فحوای کلام آیه 164 سوره آل عمران بر می آید قطعاً مبعوث گشتن حضرت رسول از جانب خداوند و نزول آیات بر مومنان بدین جهت بود که کتاب و حکمت به ایشان بیاموزد و ایشان را از گمراهی نجات دهد.

نقش بی بدیل تعلیم و تربیت در زندگی انسان بر هیچ انسان عاقلی پوشیده نیست و بر این اساس شکوفایی استعدادها و ارزش های والای انسانی مبتنی بر تعلیم و تربیت است. اما در کدام تعلیم و تربیت؟

اما علی(ع) می فرماید: عِلْمٌ لایُصْلِحُکَ ضَلالٌ (دانشی که تو را به رستگاری نرساند گمراهی است).(غرر الحکم و دررالکلم ج2 ص 498)

یکی از امتیازهای مکتب انبیا و پیامبران الهی تلفیق تزکیه و تربیت دینی متکی بر فطرت با تعلیم و تربیت است. استاد شهید مرتضی مطهری می گوید: امروزه دریافته اند که علم گرایی محض و تربیت علمی خالص، از ساختن انسان تمام و کامل ناتوان است. تربیت علمی خالص، نیمه انسان می سازد نه انسان تمام.

حتی اندیشمندان غربی نیز دریافته اند که تربیتی که فقط علمی باشد، محصولش چیزی جز ابزار نیست و شخص را با زیبایی بیگانه می سازد و او را از حکمت جدا می کند. چنانچه ویل دورانت در کتاب لذات فلسفه می نویسد: ما ملتی هستیم که صدها هزار مدرسه داریم اما به سختی می توانیم عده انگشت شماری از مردان تربیت یافته پیدا کنیم.

اندشمندان اسلامی همچون ابن سینا و دیگران معتقدند که انسان به دلیل انس با محسوسات و طبیعت در خطر دستبرد عوامل سوء و شر و عادات ناپسند است لذا بیان می دارند که نخستین چیزی که باید به تدبیر آن پرداخت، تدبیر و تربیت خویشتن است، زیرا نزدیکترین و والاترین چیزی به انسان خویشتن اوست.

شاعر و عارف قرن هجدهم اوحدی مراغه ای می گوید:

علم بال است مرغ جانت را

بر سپهر او برد روانت را

اکنون لازم است توجه شما عزیزان را به گوشه ای از فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای جلب نمایم:

اسلام برای تعلیم و تربیت اهمیت خاصی قائل است چنانکه هر جا سخن از ارسال رسولان به میان می آورد، تعلیم و تربیت و تزکیه را برنامه اصلی آنان قرار می دهد. خداوند متعال برای انسان مقرر فرموده است که به اختیار خود و با پیروی از دستورات پیامبران و برنامه های آسمانی و با کوشش و تلاش پیگیر، کسب تعلیم و تربیت کند و به مقام شایسته انسانی برسد، زیرا سرکشی غرایز حیوانی و ظلمات جهل و خواهش های نفسانی را جز با تربیت صحیح و الهی نمی توان مهار و برطرف کرد.

در پایان خودم و همه شما عزیزان را به تحصیل علم همراه با اخلاق و دینداری رهنمون می سازم تا بتوانیم جوانانی عالم، انقلابی، آگاه و آینده ساز تحویل جامعه دهیم.

سر ارادت ما و آستان حضرت دوست

که هر چه بر سر ما می رود ارادت اوست

با آرزوی توفیق الهی

دکتر سید سجاد گشتی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت